|
|
|
A város a szemle lázában
ég. Ezt írja az Újság, legalábbis. A megnyitón láznak nem volt nyoma,
kevesebben voltak, mint szoktak, sok tévés volt, sokkal több, mint szokott
/ez elsősorban annak köszönhető, hogy Sándor Pál nyitófilmjének nagyon
sok munkatársa a Magyar Televízió dolgozója, a többiek meg voltak, vagy
lesznek. Miután a filmet az RTL Klub támogatta, ez tulkép, érthető. Vagy
nem? „Egy vérből valók vagyunk” Az ünnepség a s szokásostól eltérően jól
pergett, a felesleges, de szükséges beszédek elég rövidek, és néha még
frappánsak is voltak. Csak egyetlen hölgy ült valahol a hátsó sorokban,
aki Hiller István beszéde közben hangos megjegyzéseket és oda nem illő
kacagásokat engedett meg magának, de nem voltak követői, /szerencsére
így elhallgatott, vagy hazament. Mielőtt a Szemle megkezdődött volna kiosztották
néhány elismert és nagy művésznek, alkotótársnak az életműdíjakat. Nem
volt jó látni, hogy mennyire túl vannak már a kamaszkoron, kivéve MÉTÉ
ERZSI. A roskatag hajdani csillagok ünneplése próbált enyhíteni a szakma
lelkiismeret furdalásán, amikor Fábri Zoltánra emlékezett, aki idős éveiben
teljes elhagyatottságban festegetett, megkeseredve, és ahogy az In memoriam
Fábri Zoltán c. montázs egyik szereplője mesélte, hajléktalannak nézték
a fiatal, hangos és magabiztos titánok, amint ott ült a filmgyár portáján,
csendben, elrévedőn. Pedig, feledhetetlen nagy filmeket hagyott ránk,
ahol a színészi játék adta a drámát, a vágás mindig a mondanivalót szolgálta,
semmi csillogás, csak nagyon feszes dramaturgia és pontosan kialakított
mondanivaló.
Mert hiába a trendi vágás, a gyönyörűen
fényképezett és kapkodott képek, a pattogóan rövid jelenetek, a számítógépes
trükkök elegáns alkalmazása, a hiteles és megkapó jelenetek sora, a fantasztikus
színészek csodálatos játéka, ha nincs forgatókönyv, ha a dramaturgia szétesik,
ha a miértek nem pontosak, a a szereplők csak skiccek, frázisok maradnak.
Mindezt, kitalálható, a Noé bárkája ürügyén mondom, Sándor Pál remek művész
saját világa van, benne van az iskolai tankönyvekben, letette már azt
az asztalra, amit kellett. Egy korosztály lányait elragadó Ódor Emíliától,
a közbeszéd részévé vált ’kell egy csapat’- ig. A Noé bárkája azért egy
rossz film, annak ellenére, hogy vannak maradós jelenetei, mert a dráma,
a katarzis, az hiányzik, a vég kiszámítható és érdektelen. Előre tudom,
hogy a végén majd megy a motorral és addigra valamelyikük meghal, vagy
mind meghalnak, de az biztos, hogy a remény az hal meg utoljára.
|
|
|