KRITIKA

nagyon szubjektiv és lehet hogy igazságtalan, de hát ez van...

 
   


A város a szemle lázában ég. Ezt írja az Újság, legalábbis. A megnyitón láznak nem volt nyoma, kevesebben voltak, mint szoktak, sok tévés volt, sokkal több, mint szokott /ez elsősorban annak köszönhető, hogy Sándor Pál nyitófilmjének nagyon sok munkatársa a Magyar Televízió dolgozója, a többiek meg voltak, vagy lesznek. Miután a filmet az RTL Klub támogatta, ez tulkép, érthető. Vagy nem? „Egy vérből valók vagyunk” Az ünnepség a s szokásostól eltérően jól pergett, a felesleges, de szükséges beszédek elég rövidek, és néha még frappánsak is voltak. Csak egyetlen hölgy ült valahol a hátsó sorokban, aki Hiller István beszéde közben hangos megjegyzéseket és oda nem illő kacagásokat engedett meg magának, de nem voltak követői, /szerencsére így elhallgatott, vagy hazament. Mielőtt a Szemle megkezdődött volna kiosztották néhány elismert és nagy művésznek, alkotótársnak az életműdíjakat. Nem volt jó látni, hogy mennyire túl vannak már a kamaszkoron, kivéve MÉTÉ ERZSI. A roskatag hajdani csillagok ünneplése próbált enyhíteni a szakma lelkiismeret furdalásán, amikor Fábri Zoltánra emlékezett, aki idős éveiben teljes elhagyatottságban festegetett, megkeseredve, és ahogy az In memoriam Fábri Zoltán c. montázs egyik szereplője mesélte, hajléktalannak nézték a fiatal, hangos és magabiztos titánok, amint ott ült a filmgyár portáján, csendben, elrévedőn. Pedig, feledhetetlen nagy filmeket hagyott ránk, ahol a színészi játék adta a drámát, a vágás mindig a mondanivalót szolgálta, semmi csillogás, csak nagyon feszes dramaturgia és pontosan kialakított mondanivaló.

Mert hiába a trendi vágás, a gyönyörűen fényképezett és kapkodott képek, a pattogóan rövid jelenetek, a számítógépes trükkök elegáns alkalmazása, a hiteles és megkapó jelenetek sora, a fantasztikus színészek csodálatos játéka, ha nincs forgatókönyv, ha a dramaturgia szétesik, ha a miértek nem pontosak, a a szereplők csak skiccek, frázisok maradnak. Mindezt, kitalálható, a Noé bárkája ürügyén mondom, Sándor Pál remek művész saját világa van, benne van az iskolai tankönyvekben, letette már azt az asztalra, amit kellett. Egy korosztály lányait elragadó Ódor Emíliától, a közbeszéd részévé vált ’kell egy csapat’- ig. A Noé bárkája azért egy rossz film, annak ellenére, hogy vannak maradós jelenetei, mert a dráma, a katarzis, az hiányzik, a vég kiszámítható és érdektelen. Előre tudom, hogy a végén majd megy a motorral és addigra valamelyikük meghal, vagy mind meghalnak, de az biztos, hogy a remény az hal meg utoljára.

 




egy kép Fábri ZOltán kiállításáról

 



1952 Vihar
1954 Életjel
1955 Körhinta
1956 Hannibál tanár úr
1957 Bolond április
1958 Édes Anna
1959 Dúvad
1961 Két félidő a pokolban
1963 Nappali sötétség
1964 Húsz óra
1965 Vízivárosi nyár
1966 Utószezon
1968 A Pál utcai fiúk
1969 Isten hozta őrnagy úr
1971 Hangyaboly
1972 Plusz-mínusz egy nap
1974 141 perc a Befejezetlen mondatból
1976 Az ötödik pecsét
1977 Magyarok
1980 Fábián Bálint találkozása Istennel
1981 Requiem
1983 Gyerte
k el a névnapomra

 
          vissza a főoldalra