ÖNÉLET - MUNKA - KÉPEK - KAMRA - BLOG -napló - KAPCSOLAT
FILMMŰVÉSZ SZÖVETSÉG
GYERMEKSZAKOSZTÁLY GYŰLÉSE
2004. NOVEMBER 18.
![]() |
Két elvetélt memorandum után 2004. november 18.-án a Kritikusok Szakosztálya és a Gyermekműsorok Szakosztálya szervezésében létrejött egy konferencia, ahol a gyerekműsorok sorsáról és a halaszthatatlan tennivalókról esett szó A gyűlést Kremsier Edit, a Gyerekszakosztály vezetője nyitotta meg. Bevezetőjében elmondta, hogy nem a múlton kellene keseregni, hanem megkeresni a kiutat a jelenlegi kilátástalan helyzetből |
---|---|
![]() |
A megbeszélést Báron György a kritikusok Szakosztályának elnöke vezette |
![]() |
Az első felszólaló Sipos Pál, a Magyar Televízió Művelődési Főszerkesztőségének vezetője: ”….én még nem találkoztam egyetlen egy gyermekbarát felnőttel de még újságíróval sem, aki szóvá tette volna, hogy, hogy van az, hogy Európában szinte egyedüliként ez az ország az, amelyiknek a képernyőjén hétvégén, szombaton reggel 7 és 9 között nem gyerekműsor megy, hanem egy politikai magazin, benne politikusokkal. És még nem láttam egyetlen egy politikust se, aki azzal utasította vissza a szombat, vagy vasárnap reggeli meghívást, hogy bocsánat, én nem szeretnék részt venni ebben a műsorban, mert ilyenkor nem nekem kellene látszódni a képernyőn, hanem ott gyerekműsoroknak kellene menni. … Nem láttam még egyetlen egy egyházat sem amelyik azt mondta volna, hogy gyerekeknek kellene ebben az időben műsort adni … |
![]() |
B Révész László folytatta felszólalásával: Azt gondolom, … a magyar értelmiség súlyosan bűnös ebben a dologban. Egyetlen egyszer nem emelte fel a szavát annak érdekében, hogy ez nem a politikusoknak a magán játékszere, amit ilyen, olyan, amolyan célokra használhatnak, hanem ez a magyar nép legnagyobb kulturális privilégiuma. Nem egy pártszócső, nem politikusok szócsöve, hanem.. ma Magyarországon ez a minden magyar adófizető számára elérhető legolcsóbb információs, kulturális szórakozási lehetőség... De ezt a tisztet nem tudja betölteni. A dolog lényege mégis csak az szerintem, hogy amire akarják, arra van pénz. És amire nem akarják, arra nincs pénz. Tehát a mindenkori kurzus mindenkori csókosainak megvannak a műsorai. Tehát ha teszem azt Tornóczki Anitának gyerekműsorok készítésére támadt volna kedve és nem dokumentumfilmek készítésének, akkor meglennének a legalább havi egy gyerekműsor. …Még annyit ehhez, hogy ha jól tudom, az elátkozott média törvényben bizony tételesen felsorolva benne van a közszolgálati műsortípusok között többek közt a gyerek- és ifjúsági műsorok és ez alapvetően hiányzik. Tehát itt akár az aktuális televíziós vezetés szemére is lehet vetni, hogy ez miért hiányzik. |
![]() |
Farkas Eszter újságíró, hét évig vezette a Gyerek- és Ifjúsági Szerkesztőséget. az EBU ifjúsági szekcióban dolgozik 92 óta. Ennek négy évig alelnöke volt |
![]() |
Az Internet állandóan ott van és nem csak hogy állandóan ott van, akár filmet is lehet rajta nézni, hanem interaktív. ..az EBU-ban egy három éves hatalmas monstre vizsgálatot indítottak a gyerekműsorok helyzetéről. Ennek 96-ban kaptuk meg az eredményeit és akkor, amikor már nagyon sokan úgy döntöttek, hogy a versenyhelyzetet és ezt a nagyon elszántan agresszív önreklámozást, ami a kereskedelmi televízióknál megjelent, ezt az egy blokkban kínált, többé-kevésbé azonos nézőre számító műsorpolitikát csak úgy tudják a közszolgálati televíziók megoldani, hogyha osztódni kezdenek és tematikus csatornákat hoznak létre. … ZDF és az ARD indították el a Kinder Kanalt, a Kikát. A két szülő csatorna adta össze a pénzt … volt egy nagy vita arról, hogy a közszolgálati, úgynevezett egyes csatorna, ami egy demonstratív csatorna sokak szemében, azt mutatja meg, hogy annak az országnak, annak a kormánynak kik a fontosak, melyik társadalmi rétegek a fontosak és mi az, amit o fontosnak tart elsősorban. Tehát hogyha azt mondjuk, hogy ez egy ilyen általános csatorna, akkor a gyerekeknek is természetesen ott kell lenniük. Hiába bólogatott mindenki arra, hogy ez bizony így van, a szervezhetőség, a jelenlét szempontjából bizony a gyerekcsatornák alakítása tűnt a járható útnak. |
![]() |
Ezután Báron György Sípos Pál főszerkesztőt kérdezte, elképzelhető –e Magyarországon is tematikus gyerekcsatorna felállítása |
![]() |
Bernáth László, kritikus. Természetesen én is tudnám a múltat fényezni joggal … az ifjúsági film fogalom. Kérem, ne botránkozzanak meg, azt hiszem, hogy olyan, hogy ifjúsági film, nincs. Tudniillik amit ennek szántak, ha jó, akkor az valamennyi felnőtt néző számára mindig is érdekes volt.. Gyermekfilmben is azt hiszem van egy életkor váltás. Azt hiszem, hogy az a 14 éven aluli elképzelés nem áll már fent. Gyerek számára csak 10 éven aluli gyerek számára lehet és érdemes kifejezetten gyerekfilmeket csinálni. Tehát nem lehet a gyerekfilmekről beszélni úgy, hogy súllyal, vagy hangsúllyal ne a rajzfilmekről legyen elsősorban szó. Mellesleg megjegyezve ott is az a helyzet, hogy igazán jó rajzfilmek, akár egyediek, akár sorozatok a felnőttek számára is ugyan olyan vonzóak… végig kell gondolni … hogy tényleg mire kell pénzt kierőszakolni, kérni, követelni és így tovább, joggal és mi az, amit nem nagyon érdemes forszírozni. |
![]() |
Békés József Magyarországnak egyetlen jövedelmező kulturális exportcikke volt bizonyos időben a gyerekműsor. A Magyar Televízió gyerekfilmjeit 34 ország vásárolta… volt olyan éve a Magyar Televíziónak, amikor a gyerek- és ifjúsági dramaturgián készült 8 filmből több valutát szedett be, mint az összes többi terméke eladásából |
![]() |
Takács Vera arra hívta fel a figyelmet, hogy a 21. században meg kell találni a 21. század megkívánta formákat, hogy azt a közönséget, amit jelenleg totálisan elvesztettünk, mert gyerekműsort nézni ciki, valahogy visszaszerezzük. Ehhez szellemi erőket tömörítő műhelyre lenne szükség, de ilyen műhely nincs. A régi dicsőségen merengeni értelmetlen, ma már nem szerkesztőkre hanem erőszakos pénzszerző üzletemberekre van szükség először |
![]() |
Levente Péter az ügy fontosságát hangsúlyozta, de sajnos az Ő felszólalását nem rögzítette a magnetofon |
![]() |
É.Szabó Márta |
![]() |
…itt ma nem lehet mást csinálni, rettenetes erőszakos módon megpróbálni bizonyos helyekről pénzt szerezni. .. úgy néz ki, hogy ez a Jövő háza majd működni fog jövő évtől az Álmok álmodóinak a helyszínén. itt próbálkozunk … megpróbáltuk a Mindentudás egyetemét gyerekeknek kitalálni, Cimbora egyetem címmel. Aztán a régi komolyzenei programjainkat folytatni és felhozni az ország és a határainkon túli gyerekszínházat a Millenáris szuper stúdiójába… . felmerül . kétkedéssel, hogy vajon a Magyar Televízió vezetői mit szólnak majd, ha felajánljuk ezeket a dolgokat ingyen a képernyore és milyen indokot találnak, hogy nincs műsoridő a gyereknek. |
![]() |
Zahora Mária: Meggyőződésem, hogy mi itt beszélhetünk arról, hogy mit kéne csinálni és hogyan kéne csinálni, ha ehhez nincs egy olyan magasabb szintű politikai döntés, amely elhatározza, hogy szükség van a gyerekműsorokra, …a gyerekeknek egészen kisgyerekkortól kezdve kapaszkodókat kéne adni a világban mindenhol, a családban, a televízióban, az Interneten és minden olyan fórumon, ahol a gyerekek a világban való eligazodáshoz kaphatnak valami tám-pontot. …Én azt gondolom, hogy ez a mai pályázatosdi rendszer,-…. Ez egy csőd azért, mert jó esetben szakemberek ülnek ott a kurátorok között, de már nagyon sok mindent láttam és hallottam és tudok arról, hogy ezek a döntések nem úgy történnek, ahogy egy-egy területe érdeke azt kívánná. Én azt gondo-om, hogy gyerekműsort, közszolgálati televíziót felvállalva nem lehet úgy megoldani, hogy különböző pályázatokon összekaparunk pénzeket. Nem alkalmasak a producerek arra, hogy ezt a funkciót ellássák. Nem alkalmasak arra, hogy koncepciót adjanak egy olyan területnek, amely az egész jövő generáció felneveléséért felelős. Ugyanis ezt csak egyfajta, hívhatjuk másképp is, de megítélésem szerint szerkesztőségi munkával oldható meg. |
![]() |
Somhegyi Béla hozzászólása: |
![]() |
A következmények beláthatóak: ha minden így marad, felnő egy vagy több nemzedék, amely ismereteit szinte csak a tévéből merítve, kulturális idiótává válik. Egész egyszerűen kiesik neki az emberiség egész eddigi tudása. Soha nem rendbeszedhető szemétdomb lesz a fejében, élmény-emlék-tudás-ismeret-érzéstöredékek, melyeket a tévéből kapott; számos fontos részlet, az egész felfogásának reménye nélkül. A helyzetért a felnőtt társadalom teljes mértékben felelős. Ha megvizsgáljuk a leg-inkább elérhető magyar közszolgálati televízió (MTV) felelősségét, nevezetesen, hogy megszüntette saját készítésű gyerekműsorait, kiderül, hogy ezzel a tettével radikálisan kiiktatta a lehetőségét annak, hogy a magyar társadalom legjelentősebb kisebbsége megfelelő média-nyilvánosságot kapjon. A vitákban ilyenkor jön elő a pénzkérdés, és ezért én is rátérek a gyakorlati megoldásra, amelyben természetesen nem szakmai, nevelési, pszichológiai és egyéb idealisztikus témákat fogok érinteni, hanem egyszerű taktikai ötletet javasolok megfontolásra. |
![]() |
A televíziós, filmes szakma természetéből fakadóan az alkotók általában magányos lovagként küzdenek műveikért. De most: álljon hadrendbe minden lovag teljes egyéni fegyverzetében! Hozza mindenki saját tehetségét, egyéniségét, tapasztalatát és kapcsolat-rendszerét, és szálljunk szembe a társadalom bénító közömbösségével! Hozzunk létre közösen egy televíziós gyerek-hetilap tervet, amely feldolgozza a magyar gyerekvilág min-den témáját, vonzó, korszerű, hatásos formában. Egy újságszerkesztőség működési mechanizmusának kölcsönvételével feldolgozhatóvá válnának témáink. Ha mindannyian felsorakozunk e zászló alá, sokkal nehezebb lesz tervünket lesöpörni az asztalról. Hívjunk meg közismert embereket a szerkesztőségbe, szerezzünk széleskörű társadalmi támogatást! Készítsünk saját televíziós eszközeinkkel mélyinterjú-sorozatokat a gyerektársadalommal, és érjük el, hogy bemutassa azokat az MTV, hogy érzékelhetővé váljon a valóságos helyzet! Hozzuk nyilvánosságra szándékunkat, és kérjük a társadalom, valamint az ilyen ügyekért felelős politikusok segítségét! És csak akkor menjünk a tévés döntéshozókhoz, ha közügygyé lettünk. Más utat nem látok ma. |
![]() |
Weininger Gabriella: |
![]() |
Ami nem zárja ki azt, hogy nagyon fontos az, hogy a televízió műsoroknak legyen egy ilyen, mint ahogy mondtad, lefelé építkező Internetes sávja, … igen, az biztos, hogy 10 éves korig néz a gyerek gyerekműsort és utána pedig inkább más műsorokat, családi filmeket és egyebeket néznek. elindult az RTL Klubbon a Barbara show, ami egy ifjúsági célközönségnek szól. Tartalmilag szörnyű. Viszont az egy forma. És ezzel meg tudják szólítani az ifjúságot. Nem mondom, hogy Barbara show-t kell csinálni, nem mondom, hogy a közszolgálati tévében Lagzi Lajcsinak kell működnie, de ezek olyan formák, amelyek beváltak. Ott van a Megasztár, minden gyerek szeret szerepelni. Minden iskolában vannak ilyen mutasd meg magad, mit tudsz, dobolsz, táncolsz, nem tudom én mit csinálsz. Ez is egy formája, tehát mint forma… Én tudom, hogy rengeteg pénzbe kerül, de hát ezt is lehet adaptálni |
![]() |
Sipos Pál főszerkesztő összefoglalója |
A vallási műsorok támogathatóak lennének szponzorok által, valamiért nem sorjáznak ott. Más területek meg lehetnének támogathatóak. Amit az Eszter mondott, én is legteljesebb mértékig gondolom, hogy igen. Persze könnyű úgy, hogy az EBU felől tetszik időnként nézni, de hogy finoman fogalmazzunk, a Magyar Televízió és az európai televíziózás egy kicsit távol vannak nagyon sok szempontból. Amit az Internettel kapcsolatban mondtál, azzal mélységesen egyetértek. Nagyon ajánlom mindenki figyelmébe hogy a Pri Europa versenyen már külön Internetes szekció van fikcióra és non fikcióra. Minden a kettőben nagyon márkás és nagyon elegáns gyerekműsorok vannak az Interneten elérhető formában Tökéletesen mutatja azt a torz képét a valóságunknak, hogy politikus gyerekmű-sort kell csinálni a gyerekeknek. Más műsor nincs, de Híradó az kell. Békés Jóskának teljesen igaza van ebben, hogy pozitív diszkrimináció nélkül nem nagyon lehet …Pénzt szerezni. Ez egy nagyon sikamlós terület … Aki gyorsabban fut, vagy megtalálja azt a helyet, ahol éppen van a pénzen van egy affinitás az etetésre, az megkapja a pénzt. … én a Magyar Tele-vízió szerkezetében, szervezetében rendszeresen találkozom olyan műsorokkal, amelyek hozzám tartoznának és nem hozzám tartoznak, ám de megjelennek és aztán én meg nézek mint a moziban, hogy hogy került a képernyőre és aztán kiderül, hát innen jött a pénz, onnan jött. Na szóval ezért mondtam azt az egészre, hogy pénz, politika, felelősség. Szóval ez a három fogalom járt itt a fejemben. A felelősség azért elsősorban szakmai felelősség azt gondolom. | |
![]() |
Hsd levele |
Az ülés szétesett és mindenki egyszerre beszélt |
ÖNÉLET - MUNKA - KÉPEK - KAMRA - BLOG -napló - KAPCSOLAT